SE VAD SOM HÄNDER I VÅR COMMUNITY!

Vikten av progression!

Vad är den största anledningen till att träningen stagnerar?
Varför fortsätter inte musklerna att växa, fettet försvinna, styrkan öka och konditionen förbättras?

För de allra flesta människor stavas det första hindret kontinuitet för att bli hälsosammare och mer vältränade. Med kontinuitet menar jag att vi tränar flera dagar i veckan över en längre tid utan avbrott (Helst aldrig någonsin avbrott). Med längre tid så menar jag i ett nybörjarskede några månader och i förlängningen år och årtionden.

När man då har fått kontinuitet i träningen så finns det en faktor som mer än andra påverkar resultatet enligt min erfarenhet.

Vad är då detta frågar du?
Mitt svar är då progression!!

Vad menas då med progression?
Jo det innebär att ditt träningsschema innehåller tydliga steg framåt för att utveckla de egenskaper just du vill bli bättre på.
Vill du bli snabbare på tex milen så måste du pusha både din miltid och dina intervaller för att bli snabbare.
Är det starkare som är menyn för dagen så måste du öka antingen vikten eller lyfta fler repetitioner än föregående träningspass.
Om ökad rörlighet är ett mål så behöver du röra dina muskler både dynamiskt och statiskt i ytterlägen som du inte är van vid.

Varför behöver du tänka så här då?
Jo för att rent biologiskt så vill inte kroppen ha mer muskler och mindre fett. Mer muskler betyder att du behöver mer energi in (mat) för att överleva. Mindre fett betyder att du är sämre rustad för svält.
I ett primitivare samhälle där vi bara har tillgång till mat vi jagar, plockar och odlar så fungerar detta perfekt. Men i våra moderna samhällen med stillasittande och oändlig tillgång till mat och framförallt sånt som inte borde klassas som mat så blir det ett problem.

Så lösningen blir då att iscensätta ett scenario där kroppen “tror” att jag behöver visst vara starkare och snabbare för att överleva. Om jag dessutom “visar” kroppen att slitet är värt mödan genom att ge den den näring i form av bra mat som den behöver, så kommer kroppen att adaptera.

Det här betyder att träning alltid kommer behöva vara jobbig (i olika grad) för att du ska utvecklas. Ju mer vältränad du blir desto mer kommer du kunna pressa din kropp till att bli ännu starkare, snabbare och förändra dess komposition till det bättre.

Så här kommer mina bästa tips för att fortsätta gå framåt:

-Aldrig någonsin träningsavbrott, inte på semestern, inte när du är omotiverad, inte när du är skadad (det finns alltid friska kroppsdelar att träna).
-Ett genomtänkt träningsprogram anpassat för just dig och dina behov.
-Bokför din träning, i en träningsdagbok, i en app, i anteckningar i datorn eller med hjälp av en coach som gör det åt dig.
-Mät dina framsteg.

Hur mycket starkare och snabbare har du blivit sedan förra året?

Anders Gatti

POPULÄRA INLÄGG

Boka en
Your
KOSTNADSFRI KONSULTATION

Prata med en coach om dina mål och hur du kan uppnå dem.

Fyll i formuläret för att sätta igång!

Ta det första steget mot resultaten som du vill nå!