Kom igång med din träningsresa
Jag har arbetat i den här branschen i 20 år. Först enbart som PT/coach/fystränare och sen 15 år även som gymägare.
Jag har haft och har fortfarande glädjen att få vara med på makalösa resor som människor gör tillsammans med oss.
Vilka är då resultaten/människorna som sticker ut i mängden av alla som vi har hjälpt genom åren?
Det är ju självklart en definitionsfråga.
Jag har under en period i min karriär hjälpt elitidrottare på absolut högsta nivå i flera idrotter, men det är inte här vi hittar dem.
Detta trots EM-medaljer eller VM-medaljer, NHL spel eller allsvensk fotboll under min period med dem.
Vi har hjälpt otaliga människor att gå ner eller upp i vikt, bli av med smärta eller bli brutalt mycket starkare.
Jag är otroligt stolt över alla resor, stora som små som vi har fått vara med på, men det är en grupp som sticker ut mest i min bok.
Vilka är då det?
Jo det är de som genom träningen lär sig att applicera samma tänk på övriga delar av livet.
Träning kommer alltid att innebära att du blir obekväm av olika grad.
Oavsett om det är under en skivstång som skoningslöst trycker ner dig mot backen med sin vikt eller när lungorna känns som de ska sprängas under intervallen. Du kommer att prövas och hur du omfamnar smärtan och det obekväma tränar dig för att möta annan stress i livet i övrigt.
Att se hur en människa lär sig att arbeta progressivt framåt, en repetition i taget, en viktkaka till, en sekund snabbare, ett kliv till.
Att se hur samma människa förstår sambandet och applicerar samma mindset i sitt arbete, i sitt privatliv och ser hur de växer.
Alla kan ha svackor och känna sig omotiverade, skillnaden på de som fortsätter framåt oavsett sammanhang är inställningen.
Livet är inte alltid lätt, träning är inte alltid lätt.
Du kommer att möta motgångar, du kommer att uppleva sorg, du kommer att känna smärta.
Hur du möter allt avgör helt hur du mår, agerar, ser ut, känner dig och definierar ditt hela jag.
När det ösregnar och du ska ut på en löptur, när du inte trivs med ditt arbete, när du inte mår bra i ditt förhållande, när soffan är så skön. Alla dessa små stunder så kan du välja att ta en till synes lättare väg eller faktiskt välja vägen som leder till något bättre, ett litet kliv åt gången.
Träning är inte lösningen på allt, men det är en vital del för att både må bra som människa och att lära sig att flytta gränser och hantera smärta.
När du sen använder samma progressiva tänk i övriga livet så uppstår den riktiga magin.
Lev väl, träna för att leva!
Anders Gatti
