SE VAD SOM HÄNDER I VÅR COMMUNITY!

Att hitta energi

Väckarklockan ringer, måndag igen.
Du känner dig trött trots att det varit helg, du klär på dig och väcker barnen.
Det är en “sådan” dag igen, ingen vill gå upp och det tar en evighet att få till frukost och få iväg alla i tid.
På vägen så tänker du, “jag äter senare” samtidigt som du tar en kopp kaffe till.

När du är på väg till jobbet så är det köer och stresspåslaget är påtagligt.
Väl på jobbet så möts du av lika stressad personal eftersom att ett större antal kollegor är hemma sjukskrivna eller vabbar.
Timmarna rusar iväg samtidigt som det känns som att dagen aldrig tar slut. Eftermiddagen blir långdragen och det slinker ner både en och två koppar kaffe till samt chokladbiten som låg i skrivbordslådan.

“Äntligen hemma” tänker du när du kliver in genom dörren. “Det ska bli skönt att träna när jag fått i ungarna mat” är nästa tanke. Du öppnar kylskåpet och inser att du missat att handla, tillbaka till bilen och iväg till affären.
I affären är det trångt och du är hungrig, vad ska vi käka? Du roffar åt dig lite färdiglagade köttbullar och ett makaronpaket, sen hem igen.

Snabbt som attan så lagar du mat och tillsammans med barnen slevar du i dig fortare än du egentligen vill.
“Bara fem minuter på soffan, sen drar jag iväg till gymmet” tänker du. Fem minuter blir tio, tio minuter blir en timme.
“Imorgon då jävlar” är det sista du tänker innan du trött slumrar till på soffan.

Kanske ser din dag liknande ut, med eller utan barn men stressen och de mindre bra valen finns där.
Hur vänder man ett sånt här scenario? Hur får vi energi över till oss själva?

Det är ingen lätt fråga, men till att börja med så brukar jag göra jämförelsen med att se din kropp och sinne som en bank.
På banken gör vi insättningar och uttag, om uttagen är större än insättningarna över en längre tid så går vi slutligen i personlig konkurs.

På samma sätt så går våra kroppar och vårt sinne också i “konkurs” till slut. Detta kan i värsta fall resultera i utmattningssymtom, utbrändhet och sjukdom.
“Uttag” kan var allt från för mycket arbete, dåliga kostvanor, sömnbrist, alkohol, tobak, ingen träning, för mycket träning i förhållande till återhämtning, negativa tankar, dåliga relationer mm.
“Insättningar” kan vara allt från en glädjefylld relation till ditt arbete, bra kostvanor, bra med sömn, träning anpassad efter dig, bra relationer, bra tankemönster mm.

Så vart börjar man?
Först och främst behöver du se över vart dina största “uttag” består av.
Finns det saker du kan släppa, kan du arbetsdelegera en del av det arbete du gör, kanske kan barnen samåka till vissa träningar, bättre planering och struktur i din vardag?

Sen behöver du se över dina “insättningar”.
Äter du det som din kropp faktiskt behöver, tränar du så mycket som din kropp behöver, sover du ordentligt, tänker du bra tankar om dig själv, har du kärlek i ditt liv?

När du identifierat dina “uttag” och “insättningar” så gör du en handlingsplan.
Vilka “uttag” går att minska på, vilka “insättningar” kan vi öka.

Veckohandling, prioritera dig själv, avkoppling med en bra bok, ta hjälp i olika sammanhang kanske blir en bra startpunkt i detta exempel!

När ditt “bankkonto” börjar växa så kommer avkastningen bli allt större i form av ork och energi över tid.

Slutsummeringen blir att börja smått, förändra beteenden och strukturer men försök att inte göra för mycket åt gången. Se till att varje ny förändring sätter sig innan du ger dig på nästa.

Lev väl och fånga dagen!

/Anders Gatti

POPULÄRA INLÄGG

Boka en
Your
KOSTNADSFRI KONSULTATION

Prata med en coach om dina mål och hur du kan uppnå dem.

Fyll i formuläret för att sätta igång!

Ta det första steget mot resultaten som du vill nå!